Robbin steeg op vanaf Lelystad en is Hoogvlieger!

23 juni 2024

Op 23 juni 2024 was het zover en mocht Robbin (11 jaar, ASS) met piloot Paul de lucht in op Lelystad Airport. Vooraf had ik via mail al contact met Paul, omdat Robbin het zo spannend vond dat hij bleef volhouden het niet te willen doen. Paul stelde me gerust en daarmee kon ik Robbin ook goed voorbereiden. Eenmaal aangekomen bij de hangar voelde hij wel spanning, maar werd hij toch ook wel enthousiast en nieuwsgierig toen hij het vliegtuig zag staan.

Nadat Robbin het Hoogvliegers T-shirt aangedaan en de pet opgezet had, begon piloot Paul met de briefing, zodat Robbin wist wat hem te wachten stond. Robbin mocht met een touwtje (want dat gaf precies de lengte van de vlucht in tijd aan) de vliegroute bepalen. Een ding was zeker: hij wilde over Almere vliegen om zijn school en ons huis vanuit de lucht te bekijken.

Na een rondje lopen om het vliegtuig om alles te controleren konden we instappen en zijn we naar de pomp getaxied. Na het tanken (in de vleugel!) van een afstandje bekeken te hebben ging het echt gebeuren! Na nog wat checks in het vliegtuig waren we ready to go! Het opstijgen vond Robbin wel even spannend, maar dat gevoel werd snel vergeten door het uitzicht: 'het lijken wel speelgoedauto’s en kijk, daar is Walibi'! Omdat hij daar pas met zijn klas geweest was kon hij alle achtbanen benoemen en hij kon niet geloven dat hij dat nu allemaal vanuit de lucht zag!

Toen mocht hij zelf de stuurknuppel bedienen. Dat ging hartstikke goed. ‘Een natuurtalent’ zei Paul. Langs de kusten van het Markermeer heeft hij ons helemaal zelf naar Almere gevlogen! Daar heeft Paul het stuur weer overgenomen zodat Robbin op zoek kon naar zijn school en ons huis. Boven onze wijk hebben we twee rondjes gemaakt waarbij het vliegtuig helemaal schuin vliegt, zodat hij alles goed kon zien en het is gelukt; school en huis zijn gespot! Echt cool om te zien! Daarna was het tijd om terug te vliegen naar Lelystad.

Na de landing stapte Robbin uit met een grote lach op zijn gezicht. Dit was super gaaf! Hij ontving van de piloot zijn vliegdiploma en hij was trots op zichzelf! Na een laatste foto bij het vliegtuig was het tijd om alles te laten bezinken. Piloot worden is (nog steeds) geen droom van hem, maar aan deze ervaring kan hij altijd terugdenken als hij in de toekomst iets eng vindt om te doen; je durft meer dan je denkt!

Stichting Hoogvliegers en Paul, bedankt voor deze geweldige ervaring die jullie mogelijk maakten! Jullie helpen kinderen hun grenzen te verleggen, zelfvertrouwen te geven en een onuitwisbare ervaring mee te geven.