Richard Jousma
22 april 2010In het dagelijks leven werkzaam bij Philips en als Vlieginstructeur.
Mijn eerste vlucht voor de hoogvliegers was als ik het goed heb in 2007, het begon volgens mij met een oproep op een forum (www.atcbox.com). Een oproep aan vliegers om met zieke kinderen te vliegen, een eigen website was er in die begin periode nog niet. Het regelen was nog wat primitief, met als resultaat veel heen en weer bellen met Daan en Jeroen de mensen van het eerste uur. Een half jaar later was er de grote hoogvliegersdag op mijn thuishaven Groningen Eelde Airport. Helaas het weer was niet al te goed die dag koud, regen en veel bewolking, maar de kinderen hebben genoten die dag.
Door omstandigheden konden sommige kinderen niet bij deze grote hoogvliegers dag zijn. En zo is het gekomen dat ik de primeur had op Groningen Eelde Airport met de eerste individuele hoogvlieger dag vanaf dit vliegveld.
Andere hoogtepunten die ik voor de stichting op mijn naam mocht zetten: de 1000e hoogvlieger op 11 september 2010 op vliegveld Drachten.
Mijn motivatie: De glimlach van een kind die voor het eerst een echt vliegtuig mag besturen, dat is genoeg motivatie voor mij.
Ervaringen zijn er in overvloed: Helaas, soms ook minder leuke dingen: bijvoorbeeld kinderen waarvoor de vlucht net op tijd kwam. Maar ook verbazingwekkende vluchten:
Ik heb een hoogvlieger ooit zelf een landing laten maken!
Na een half uur zelfverzekerd en ontspannen te hebben gevlogen, heb ik hem gevraagd: “durf je de landing zelf te doen?”, natuurlijk zit ik naast je klaar om in te grijpen (les vliegtuigen hebben aan beide kanten een stuur). Die keuze was snelgemaakt, natuurlijk wilde hij dat. En de landing die was eigenlijk heel goed, het allerlaatste stukje moest ik even meehelpen maar als ik niets had gedaan waren we ook zonder schade geland misschien wat hard maar zonder schade!
MVG,
Richard Jousma
Mijn eerste vlucht voor de hoogvliegers was als ik het goed heb in 2007, het begon volgens mij met een oproep op een forum (www.atcbox.com). Een oproep aan vliegers om met zieke kinderen te vliegen, een eigen website was er in die begin periode nog niet. Het regelen was nog wat primitief, met als resultaat veel heen en weer bellen met Daan en Jeroen de mensen van het eerste uur. Een half jaar later was er de grote hoogvliegersdag op mijn thuishaven Groningen Eelde Airport. Helaas het weer was niet al te goed die dag koud, regen en veel bewolking, maar de kinderen hebben genoten die dag.
Door omstandigheden konden sommige kinderen niet bij deze grote hoogvliegers dag zijn. En zo is het gekomen dat ik de primeur had op Groningen Eelde Airport met de eerste individuele hoogvlieger dag vanaf dit vliegveld.
Andere hoogtepunten die ik voor de stichting op mijn naam mocht zetten: de 1000e hoogvlieger op 11 september 2010 op vliegveld Drachten.
Mijn motivatie: De glimlach van een kind die voor het eerst een echt vliegtuig mag besturen, dat is genoeg motivatie voor mij.
Ervaringen zijn er in overvloed: Helaas, soms ook minder leuke dingen: bijvoorbeeld kinderen waarvoor de vlucht net op tijd kwam. Maar ook verbazingwekkende vluchten:
Ik heb een hoogvlieger ooit zelf een landing laten maken!
Na een half uur zelfverzekerd en ontspannen te hebben gevlogen, heb ik hem gevraagd: “durf je de landing zelf te doen?”, natuurlijk zit ik naast je klaar om in te grijpen (les vliegtuigen hebben aan beide kanten een stuur). Die keuze was snelgemaakt, natuurlijk wilde hij dat. En de landing die was eigenlijk heel goed, het allerlaatste stukje moest ik even meehelpen maar als ik niets had gedaan waren we ook zonder schade geland misschien wat hard maar zonder schade!
MVG,
Richard Jousma