45 Kinderen werden Hoogvlieger op Beek

07 juli 2024

De weergoden in het zonnige zuiden zijn ons goed gezind. Al vroeg op vrijdagochtend 28 juni, de dag voor de Hoogvliegersdag, gaat er een GO-bericht rond. Alle vrijwilligers, sponsoren en kinderen zijn op de hoogte. Dit jaar is er weer een grote dag op Beek. Afgelopen jaar was er slechts een minidag vanwege groot baanonderhoud op het vliegveld.

In de vroegste uren, om kwart over drie in de nacht, vertrekt de eerste chauffeur. Hij is op weg naar de PH-TRA om deze naar het vliegveld te brengen. Later in de ochtend komt het opbouwteam binnen en diverse onderdelen druppelen binnen. Tafels, stoelen en marktkramen van A2 Catering worden neergezet. Het loopt als een geoliede machine en de hangaar krijgt vorm. Vlak voor 8:45 is de hangaar gereed voor de kinderen. De koffie pruttelt nog maar is bijna klaar. Tijd voor briefings, zodat iedere vrijwilliger precies weet wat, waar en wanneer moet gebeuren.

Sommige briefings op het vliegveld zijn nog in volle gang, terwijl de eerste kinderen bij Van der Valk Urmond binnenstromen. De kinderen worden in een prachtige ruimte ontvangen. Onder het genot van een drankje krijgen alle kinderen een goodiebag met onder andere een Hoogvliegers-shirt.

Het is tijd voor vertrek naar het vliegveld. De ouders/verzorgers rijden alvast vooruit om het konvooi te zien aankomen op het vliegveld. De kinderen nemen plaats in het konvooi van vracht-, sport- en klassieke wagens. Onder het toeziend oog van Koninklijke Marechaussee motoren rijden ze naar de luchthaven. Onder luid kabaal komt de stoet binnen aan de zuidkant van het vliegveld. Daarna wordt hetzelfde geregeld voor het tweede en derde konvooi.

Het vliegen kan beginnen. Alle kinderen hebben een boardingpass en ze worden één voor één opgeroepen en gekoppeld aan een piloot. Naast het vliegen is er veel te doen in de hangaar. De Douane is aanwezig met een mobiele scanauto, een hoop in beslag genomen goederen en een papegaai. De Koninklijke Marechaussee heeft diverse voertuigen beschikbaar gesteld, een opsporingshond en een man in ME-kleding. Ook is er een ambulance aanwezig. Daarnaast kunnen kinderen zich laten schminken of worden voorzien van een mooie Hoogvliegers glittertattoo. De trouwe verkleedbeesten zijn er, een clown en zelfs een Spiderman. De vereniging KNVOL is ook dit jaar weer aanwezig. Naast veel vrijwilligers hebben ze gezorgd voor een stand met spulletjes voor de kinderen. Om niets te missen, hebben de kinderen een stempelkaart gekregen.

Naast de activiteiten is er een flinke diversiteit aan catering. Dranken, belegde broodjes, eitjes, krentenbollen en fruit. Later in de ochtend gaat de suikerspinmachine aan en in de middag opent een frietwagen haar deuren.

Vandaag is het niet alleen een super speciale dag voor de kinderen. Tegen het einde van de dag is er een huwelijksaanzoek boven Maastricht. Twee vrijwilligers, die zich al jaren inzetten voor de stichting, zijn verloofd.

Helemaal aan het einde van de dag is er nog een beetje tijd over. Alle voertuigen die zijn ingezet op de dag worden opgesteld in een lange stoet. De nog aanwezige kinderen mogen instappen om vervolgens de start- en landingsbaan helemaal af te rijden.

Klik hier voor alle foto's.

Deze dag is mogelijk gemaakt door:

A2 Catering
Collins Aerospace
Douane
Jet Center
Jumbo Supermarkt Mosae Forum Maastricht
Koninklijke Marechaussee Zuid-Limburg
Koninklijke Nederlandse Vereniging Onze Luchtmacht (KNVOL) afd. Zuid-Limburg
LEDpromotiebus.nl
Leaseweb
Luchtverkeersleiding Nederland LVNL
Maastricht Aachen Airport
Mergelland Ei
PLUS Franssen Maastricht
Travelicious Bar-Resto
Van Der Valk Hotel Stein-Urmond
Vision 2025 Kerkrade B.V.
Zeusch Aviation