Het Logboek van Willem Raap, opbrengst naar Stichting Hoogvliegers

14 oktober 2024

Het logboek van Willem Raap, geschreven door Herman Mateboer is een uniek boek waarvan de opbrengst naar Stichting Hoogvliegers gaat.

Willem Raap is eigenlijk Henk van Dijk en Marie is zijn vrouw Ria. Maar omdat ik Henk van Dijk zo’n standaard Nederlandse naam vond besloot ik hem tot Willem Raap te dopen. Kort, bondig, catchy.
Henk, getuige een van de verhalen in het boek, ging elk jaar een meerdaagse tocht maken op zijn zeiljacht, met zijn zwager. Als dan eenmaal in de haven de kurk van de fles ging dan stak Henk van wal met zijn schipperslatijn.

Vervolgens kwamen dan allerlei anekdotes uit het leven van een wilde vaart piloot langs. Zijn zwager, Gerrit de Jong, vond ze zo boeiend dat hij ze allemaal opschreef in een boekje dat aan boord lag. Het logboek. Gerrit gebruikte voor iedereen in het boek pseudoniemen. Dat heb ik voortgezet, met uitzondering van Martin Schröder, om de simpele reden dat hij zo bekend was in deze wereld dat een pseudoniem gebruiken geen nut heeft.

Gerrit werkte zijn hele leven op Schiphol, bij Operations . Zodoende kende hij de luchtvaartwereld van binnen en buiten en was vertrouwd met alle termen en het jargon.

Gerrit zijn schrijfstijl was heel feitelijk en toen bij hem het plan ontstond om het geheel tot een boek te maken vroeg Henk mij of ik de verhalen wat meer context kon geven. Daar ben ik begin 2022 mee begonnen en kreeg er al gauw zoveel schik in dat ik na een proef hoofdstuk er mee verder ging. De lol ervan was dat ik in alle anekdotes wel iets van mijzelf kon terugvinden. We waren als MAC vliegers allemaal van dezelfde lap gescheurd. Dat vertelt het boek dus ook. Dus Henk ( of ik) is vrijwel een op een inwisselbaar voor Max, Mark, Peter of Karin, dan wel elke captain en copiloot die voor de MAC vloog of nog vliegt. Er is een mooi gezegde in onze taal voor de mentaliteit van de mensen die Martinair maakten; Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast.
Dit zijn de kronieken van de Can Do Crew.
De opbrengst van dit boek zal worden gedoneerd aan Stichting Hoogvliegers.
Veel leesplezier.
Herman Mateboer

Bestel het boek hier online!

HET LOGBOEK VAN WILLEM RAAP
De vrije vliegenier