VSVeelbeterdanverw8 roeien voor de Stichting Hoogvliegers
29 mei 2013Voorbereidingen:
Op maandag 27 mei zijn wij 's avonds naar de roeivereniging Asopos aan de vliet gegaan om de laatste voorbereidingen te treffen voor de Ringvaart.
De bankjes zijn voorzien van een wat zachtere bovenlaag, het geluidssyteem van Jelmer (stereo geluid incl. microfoon voor de stuur!) is ingebouwd en de riggers zijn voorzien van huishoudfolie en duct-tape om de weerstuimige golven van de kaag tegen te houden.
's middags waren Jasper, Jelmer en Tim al naar Leiderdorp gegaan waar ze ontdekten dat de riggers niet bij de boot lagen.
Een belletje was gelukkig genoeg en deze zijn later nog gebracht.
Het was heel fijn dat we 2 dagen van te voren alles aan onze boot klaar konden maken om de stress op de dag zelf tot een minimum te beperken.
We hebben nog een lekker bordje pasta naar binnen gewerkt en zijn nog 20min op het water geweest om alle afstellingen te testen.
Ringvaart 2013!
Op woensdag 29 mei was het dan eindelijk zover: de dag van de Ringvaart Regatta 2013!
Om 6 uur spraken we af op station Delft om naar Asopos de vliet te vertrekken al waar de start van de ringvaart plaats vond om 9 uur. Het was dubbel feest, want Tom Vergoossen was ook nog eens jarig!
En wat is er nou mooier dan op je verjaardag om kwart over 6 met een bak pasta pesto in de trein te zitten richting de ringvaart:
Nadat al het eten was ingeladen, er een groepsfoto was gemaakt en juiste roeikleding was aangetrokken, zetten wij rond kwart voor 9 af bij het vlot van Asopos.
Het begin van de enorme tocht over 100km.
Het was erg voordelig dat we als een van de allerlaatsten starten: het hele wedstrijdveld ligt voor je en er kan veel ingehaald worden.
Deel1 (start - 25km):
Het eerste deel voerde ons via de kaag naar de eerste stop van de 100km: Aalsmeer.
Eenmaal op de kaag, gevreesd door velen, werden we meteen gewezen op de toch wel riskante facetten van de race.
Op de klippen lag een volledig 8 mans roeiboot die zo te zien niet meer te repareren was.
Gelukkig maakten de roeiers het goed, maar dit zou toch wel een enorme domper zijn na al dat trainen. Onze overtocht verliep echter vlekkeloos.
Esther, onze stuur, manoeuvreerde ons zonder problemen de grote plas over alsof ze dit al jaren deed.
a de kaag wist ze verder tijdens een fantastische inhaalmanoeuvre tussen 2 binnenvaarders door te laveren waardoor we geen onnodige vertraging opliepen.
Nog redelijk fris en fruitig kwamen we aan bij Aalsmeer waar we toch een kleine stop hebben ingelast, omdat een aantal van ons toch even naar het toilet moesten. Snel weer door en op naar het volgende deel.
Deel 2(25km - 42km):
Na de stop in Aalsmeer kwamen we al snel op de Ringvaart.
Roeien, roeien en nog meer roeien: het is eigenlijk vrij simpel.
Het roeien ging technisch goed en ook het uitvallen (40 sec waarin je met z'n twee-en tegelijk stopt met roeien en dan probeert zo veel mogelijk te eten en te drinken) verliep volgens plan.
De 2e stop na 42, zwanenburg, sloegen we over om tijd te besparen. Het was een enorme stimulans om hierbij een enorm aantal roeiboten in te halen en lekker door te roeien.
Deel 3 (42km - 59km):
Intussen begon het toch een behoorlijke afstand te worden.
Gelukkig hadden we de aanmoediging van onze volgauto waarin onze coach, Luuk, zich bevond die ons van de nodige proviant voorzag en ook aanmoedigende kreten over het water schalde.
Verder waren er ouders aan de kant die ook meereden: een erg fijne stimulans. Voor de meesten van ons was het hier ongeveer waar de uitdaging begon, zowel fysiek als mentaal.
De eerste pijntjes kwamen op en mentaal was het ook even doorzetten. Het inhalen van een andere boot was altijd weer een kleine boost: zij zouden er immers nog langer over doen.
Na flink ploeteren en een net verkeerde ingeschatte afstand (het was nog 5km tot de stop, niet 2km) kwamen we aan in Lisse (59km), waar we even de boot uit zijn gestapt om de benen te strekken, te eten en te drinken.
Een stoplicht zorgde nog wel voor wat vertraging omdat onze volgauto wat meer moeite had om ons te bereiken. Maar op dat moment was de extra rust natuurlijk alleen maar fijn.
Deel 4 (59km - 74):
Uitrusten lijkt altijd fijn, maar opnieuw instappen is dat in ieder geval niet. De blaren die bij een aantal waren ontstaan moesten weer op de roeipaal gelegd worden en de eerste minuut is dan altijd even afzien.
Toch wel weer bijgetankt en weer knallen met de terugweg over de kaag. Er stond een redelijke wind (ong. 3bft), maar pal tegen.
We ging hierdoor niet zo snel, maar van de golven hadden we weinig tot geen last.
Het viel ons op dat onze stormboorden van erg hoge kwaliteit waren: bij anderen hingen er allemaal slierten duct-tape achter de boot.
Eenmaal aangekomen bij Leiden na 74km gingen we weer lekker door, deze stop werd overgeslagen.
Helaas ditmaal iets minder bootjes aan de kant, dus wat minder ingehaald.
Deel 5(74km - 88):
Nu was het weer even flink doorzetten: de laatste 10km voor een rustpunt zijn mentaal behoorlijk zwaar.
Je weet niet precies waar je bent en kijkt uit naar het strekken van de beentjes.
De volgende stop was Leidschendam (88km).
Dit is er een verplichte stop van tenminste een half uur, met masseurs en ook de plek waar een groep mensen mee zou fietsen tot de finish: genoeg reden dus om hiernaar uit te kijken.
De laatste kilometertjes waren nog wel even afzien, gelukkig wordt de boot daar voor je uit het water getild om het sluisje te omzeilen en hebben we drie kwartier gepakt om weer op krachten te komen.
Hier de foto toen we aankwamen:
Deel 6(88km - 99,7):
Flink op krachten gekomen na heerlijke massages en het rustig kunnen eten van wat voedsel.
Toen was het tijd voor het sluitstuk van deze barre tocht.
Gesteund door knallende hitjes uit het speakersysteem van Jelmer ('beat it', 'eye of the tiger' en 'rocky theme song' zijn slechts enkele van de power liedjes) en de steun van de meefietsers zijn we in hoog tempo vertrokken uit Leidschendam.
We wisten dat we ongeveer 10-15min achter lagen op ons schema om in 9 uur de ringvaart te roeien: werk aan de winkel dus.
Echt geknald en een stuk harder geroeid dan net voor Leidschendam.
Waarom 99,7km vraag je je misschien af?
Deel 7(99,7km - 100km):
Dit jaar was er iets nieuws: de 300m sprint aan het eind van de ringvaart!
Denk je helemaal niks meer te kunnen, moet je nog even versnellen!? Zo gezegd zo gedaan natuurlijk en de laatste restjes energie opgebrand.
Brandende benen en een gortdroge bek, maar wow wat is het gaaf als je voelt dat de boot toch nog een versnelling meepakt.
Nog een paar laatste halen en dan onder de abtswoudse brug door en de tocht zit erop...
Natuurlijk compleet uitgeput maar met een grijns van oor tot oor glijden we dan over de finish: we hebben het gehaald!
Dan pakt esther opeens een doosje sigaren van onder haar stoeltje vandaan, die jelmer daar al 's ochtends geplaatst had en onder het luide lawaai van 'We are the champions' roeien we naar Protues Eretes, de vereniging waar wij de boot uit het water halen.
Wat een voldaan gevoel, waar we zo lang naartoe hebben gewerkt:
Uiteindelijk zijn we erg tevreden over het resultaat: 9 uur en 2 minuten. Net niet de streeftijd maar tijdens het laatste stuk wel heel erg versneld naar 14 km/h.
Afsluiting:
Gelukkig konden we op Proteus even douchen en toen naar wat ouders en andere meefietsers om te genieten van de prestatie.
Toen door naar het feest, waar we een goed bord pasta voorgeschoteld kregen en na 2 maanden onthouding het eerste biertje weer genuttigd werd: het smaakte erg goed.
Het blik wat we allen gescored hebben als aandenken aan deze bijzondere dag:
Van de moeder van Rens kregen we ook nog een mooie bloem, die misschien nog van pas zou komen tijdens het feest.
Stichting Hoogvliegers!
En dan nu het onderwerp wat ons allen verbindt: het steunen van stichting hoogvliegers door deze ringvaart.
Hierbij wil ik een hele grote dank uitspreken voor de steun! Zowel financieel als sportief was het een enorme stimulans.
We kunnen stichting hoogvliegers blij maken met een mooi bedrag.
Hoeveel het uiteindelijk is geworden?
Alles bij elkaar opgeteld, zowel de vaste bedragen als de variabele bedragen (we zijn eenmaal een half uur sneller geweest dan de 10 uur), komen we uit op €1632.20!
Super dat zoveel mensen hieraan hebben bijgedragen!
Namens de gehele VSVeelbeterdanverw8 roei-equipe,
Matthijs Beekman
Op maandag 27 mei zijn wij 's avonds naar de roeivereniging Asopos aan de vliet gegaan om de laatste voorbereidingen te treffen voor de Ringvaart.
De bankjes zijn voorzien van een wat zachtere bovenlaag, het geluidssyteem van Jelmer (stereo geluid incl. microfoon voor de stuur!) is ingebouwd en de riggers zijn voorzien van huishoudfolie en duct-tape om de weerstuimige golven van de kaag tegen te houden.
's middags waren Jasper, Jelmer en Tim al naar Leiderdorp gegaan waar ze ontdekten dat de riggers niet bij de boot lagen.
Een belletje was gelukkig genoeg en deze zijn later nog gebracht.
Het was heel fijn dat we 2 dagen van te voren alles aan onze boot klaar konden maken om de stress op de dag zelf tot een minimum te beperken.
We hebben nog een lekker bordje pasta naar binnen gewerkt en zijn nog 20min op het water geweest om alle afstellingen te testen.
Ringvaart 2013!
Op woensdag 29 mei was het dan eindelijk zover: de dag van de Ringvaart Regatta 2013!
Om 6 uur spraken we af op station Delft om naar Asopos de vliet te vertrekken al waar de start van de ringvaart plaats vond om 9 uur. Het was dubbel feest, want Tom Vergoossen was ook nog eens jarig!
En wat is er nou mooier dan op je verjaardag om kwart over 6 met een bak pasta pesto in de trein te zitten richting de ringvaart:
Nadat al het eten was ingeladen, er een groepsfoto was gemaakt en juiste roeikleding was aangetrokken, zetten wij rond kwart voor 9 af bij het vlot van Asopos.
Het begin van de enorme tocht over 100km.
Het was erg voordelig dat we als een van de allerlaatsten starten: het hele wedstrijdveld ligt voor je en er kan veel ingehaald worden.
Deel1 (start - 25km):
Het eerste deel voerde ons via de kaag naar de eerste stop van de 100km: Aalsmeer.
Eenmaal op de kaag, gevreesd door velen, werden we meteen gewezen op de toch wel riskante facetten van de race.
Op de klippen lag een volledig 8 mans roeiboot die zo te zien niet meer te repareren was.
Gelukkig maakten de roeiers het goed, maar dit zou toch wel een enorme domper zijn na al dat trainen. Onze overtocht verliep echter vlekkeloos.
Esther, onze stuur, manoeuvreerde ons zonder problemen de grote plas over alsof ze dit al jaren deed.
a de kaag wist ze verder tijdens een fantastische inhaalmanoeuvre tussen 2 binnenvaarders door te laveren waardoor we geen onnodige vertraging opliepen.
Nog redelijk fris en fruitig kwamen we aan bij Aalsmeer waar we toch een kleine stop hebben ingelast, omdat een aantal van ons toch even naar het toilet moesten. Snel weer door en op naar het volgende deel.
Deel 2(25km - 42km):
Na de stop in Aalsmeer kwamen we al snel op de Ringvaart.
Roeien, roeien en nog meer roeien: het is eigenlijk vrij simpel.
Het roeien ging technisch goed en ook het uitvallen (40 sec waarin je met z'n twee-en tegelijk stopt met roeien en dan probeert zo veel mogelijk te eten en te drinken) verliep volgens plan.
De 2e stop na 42, zwanenburg, sloegen we over om tijd te besparen. Het was een enorme stimulans om hierbij een enorm aantal roeiboten in te halen en lekker door te roeien.
Deel 3 (42km - 59km):
Intussen begon het toch een behoorlijke afstand te worden.
Gelukkig hadden we de aanmoediging van onze volgauto waarin onze coach, Luuk, zich bevond die ons van de nodige proviant voorzag en ook aanmoedigende kreten over het water schalde.
Verder waren er ouders aan de kant die ook meereden: een erg fijne stimulans. Voor de meesten van ons was het hier ongeveer waar de uitdaging begon, zowel fysiek als mentaal.
De eerste pijntjes kwamen op en mentaal was het ook even doorzetten. Het inhalen van een andere boot was altijd weer een kleine boost: zij zouden er immers nog langer over doen.
Na flink ploeteren en een net verkeerde ingeschatte afstand (het was nog 5km tot de stop, niet 2km) kwamen we aan in Lisse (59km), waar we even de boot uit zijn gestapt om de benen te strekken, te eten en te drinken.
Een stoplicht zorgde nog wel voor wat vertraging omdat onze volgauto wat meer moeite had om ons te bereiken. Maar op dat moment was de extra rust natuurlijk alleen maar fijn.
Deel 4 (59km - 74):
Uitrusten lijkt altijd fijn, maar opnieuw instappen is dat in ieder geval niet. De blaren die bij een aantal waren ontstaan moesten weer op de roeipaal gelegd worden en de eerste minuut is dan altijd even afzien.
Toch wel weer bijgetankt en weer knallen met de terugweg over de kaag. Er stond een redelijke wind (ong. 3bft), maar pal tegen.
We ging hierdoor niet zo snel, maar van de golven hadden we weinig tot geen last.
Het viel ons op dat onze stormboorden van erg hoge kwaliteit waren: bij anderen hingen er allemaal slierten duct-tape achter de boot.
Eenmaal aangekomen bij Leiden na 74km gingen we weer lekker door, deze stop werd overgeslagen.
Helaas ditmaal iets minder bootjes aan de kant, dus wat minder ingehaald.
Deel 5(74km - 88):
Nu was het weer even flink doorzetten: de laatste 10km voor een rustpunt zijn mentaal behoorlijk zwaar.
Je weet niet precies waar je bent en kijkt uit naar het strekken van de beentjes.
De volgende stop was Leidschendam (88km).
Dit is er een verplichte stop van tenminste een half uur, met masseurs en ook de plek waar een groep mensen mee zou fietsen tot de finish: genoeg reden dus om hiernaar uit te kijken.
De laatste kilometertjes waren nog wel even afzien, gelukkig wordt de boot daar voor je uit het water getild om het sluisje te omzeilen en hebben we drie kwartier gepakt om weer op krachten te komen.
Hier de foto toen we aankwamen:
Deel 6(88km - 99,7):
Flink op krachten gekomen na heerlijke massages en het rustig kunnen eten van wat voedsel.
Toen was het tijd voor het sluitstuk van deze barre tocht.
Gesteund door knallende hitjes uit het speakersysteem van Jelmer ('beat it', 'eye of the tiger' en 'rocky theme song' zijn slechts enkele van de power liedjes) en de steun van de meefietsers zijn we in hoog tempo vertrokken uit Leidschendam.
We wisten dat we ongeveer 10-15min achter lagen op ons schema om in 9 uur de ringvaart te roeien: werk aan de winkel dus.
Echt geknald en een stuk harder geroeid dan net voor Leidschendam.
Waarom 99,7km vraag je je misschien af?
Deel 7(99,7km - 100km):
Dit jaar was er iets nieuws: de 300m sprint aan het eind van de ringvaart!
Denk je helemaal niks meer te kunnen, moet je nog even versnellen!? Zo gezegd zo gedaan natuurlijk en de laatste restjes energie opgebrand.
Brandende benen en een gortdroge bek, maar wow wat is het gaaf als je voelt dat de boot toch nog een versnelling meepakt.
Nog een paar laatste halen en dan onder de abtswoudse brug door en de tocht zit erop...
Natuurlijk compleet uitgeput maar met een grijns van oor tot oor glijden we dan over de finish: we hebben het gehaald!
Dan pakt esther opeens een doosje sigaren van onder haar stoeltje vandaan, die jelmer daar al 's ochtends geplaatst had en onder het luide lawaai van 'We are the champions' roeien we naar Protues Eretes, de vereniging waar wij de boot uit het water halen.
Wat een voldaan gevoel, waar we zo lang naartoe hebben gewerkt:
Uiteindelijk zijn we erg tevreden over het resultaat: 9 uur en 2 minuten. Net niet de streeftijd maar tijdens het laatste stuk wel heel erg versneld naar 14 km/h.
Afsluiting:
Gelukkig konden we op Proteus even douchen en toen naar wat ouders en andere meefietsers om te genieten van de prestatie.
Toen door naar het feest, waar we een goed bord pasta voorgeschoteld kregen en na 2 maanden onthouding het eerste biertje weer genuttigd werd: het smaakte erg goed.
Het blik wat we allen gescored hebben als aandenken aan deze bijzondere dag:
Van de moeder van Rens kregen we ook nog een mooie bloem, die misschien nog van pas zou komen tijdens het feest.
Stichting Hoogvliegers!
En dan nu het onderwerp wat ons allen verbindt: het steunen van stichting hoogvliegers door deze ringvaart.
Hierbij wil ik een hele grote dank uitspreken voor de steun! Zowel financieel als sportief was het een enorme stimulans.
We kunnen stichting hoogvliegers blij maken met een mooi bedrag.
Hoeveel het uiteindelijk is geworden?
Alles bij elkaar opgeteld, zowel de vaste bedragen als de variabele bedragen (we zijn eenmaal een half uur sneller geweest dan de 10 uur), komen we uit op €1632.20!
Super dat zoveel mensen hieraan hebben bijgedragen!
Namens de gehele VSVeelbeterdanverw8 roei-equipe,
Matthijs Beekman