Hoogvlieger Fedde vloog vanaf Rotterdam

14 maart 2024

Dat geduld een schone zaak is, heeft Hoogvlieger Fedde wel bewezen. Al in 2022 zijn de eerste pogingen om te vliegen gestrand door onder andere weersomstandigheden en daarna konden ook keer op keer afspraken niet doorgaan. Vliegen gaat nu eenmaal gepaard met veel factoren die los van elkaar roet in het eten kunnen gooien. Maarrrrrr….. afgelopen zondag 10 maart 2024 stonden eindelijk alle seinen op groen en was het dan zover! Samen met opa Slappendel zou Fedde de vlucht maken vanaf Vliegclub Rotterdam.

Piloot Paul van Hattum was al aanwezig en kwam direct op ons afgelopen. Na de kennismaking mocht Fedde een mooie pet en shirt in ontvangst nemen en werd de vlucht samen met Fedde verkend. De hamvraag: waar wilde hij graag naar toe? Als eerste wilde Fedde heel graag boven het stadion vliegen van zijn club Feyenoord en daarna richting zijn woonplaats Boskoop. Een plan werd gemaakt en toen de paspoorten waren gecontroleerd gingen Paul, opa en Fedde richting het vliegtuig. Natuurlijk kun je niet vliegen zonder het toestel uitgebreid te inspecteren en na verschillende controles werd het toestel goedgekeurd.

Instappen maar! De motor werd gestart en toen de
startbaan vrij was, kon de vlucht echt beginnen. Mama Wendy en oma konden de vlucht vanaf de vliegclub volgen door middel van de app FlightAware. Eenmaal op hoogte keken Fedde en opa hun ogen uit. Natuurlijk is De Kuip gespot (en waarschijnlijk ingezegend, want die avond won de club met 3-0). Fedde mocht op bepaalde momenten zelf sturen. Dat is natuurlijk wel heel indrukwekkend! Door opa werden ondertussen foto’s gemaakt. Via Gorinchem en een stukje Utrecht ging de vlucht via Alphen aan den Rijn richting Boskoop. Boven Boskoop werd een ronde gemaakt en veel geattendeerde mensen (zoals zus Bente en stiefpapa Marco) hebben het vliegtuig ook gespot vanaf de grond. Vervolgens vloog het vliegtuig via Gouda en Nieuwerkerk aan den IJssel weer terug naar het vliegveld.

De landing werd ingezet en na een klein uur aan boord kwam Fedde vol enthousiasme en trots het clubgebouw in. Daar kreeg hij zijn vliegdiploma officieel overhandigd. Wat een onvergetelijk avontuur! Inmiddels heeft Fedde op school verteld over zijn belevenis en komt het nog vaak ter sprake. Dit heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten bij hem (en bij
opa).

We willen hierbij Stichting Hoogvliegers en in het bijzonder piloot Paul bedanken voor deze mooie ervaring en we wensen toekomstige Hoogvliegers een net zo’n fijne dag toe.