11 nieuwe Hoogvliegers erbij vanaf bewolkt Seppe

22 mei 2024

“Op een mooie pinksterdag……”, met dat liedje in het achterhoofd begonnen de vrijwilligers van de Stichting Hoogvliegers op Zaterdag 18 mei aan Hoogvliegersdag op Breda International Airport. Vastbesloten er een prachtige dag van te maken, was iedereen al vroeg op pad om 44 kinderen en hun gezinnen een mooie dag te bezorgen. Het was dan wel nog net geen pinksteren, maar dat mocht de pret niet drukken. De dag van tevoren was uitvoerig overlegd met de meteorologische dienst en die had verteld dat de dag aanvankelijk zou beginnen met enige laaghangende bewolking, maar die zou optrekken en dan zou het mooi vliegweer worden. Volgens de planning zouden we op die dag zelfs de 13.000ste Hoogvlieger verwelkomen

Ook de Hoogvliegertjes waren zelf al vroeg op pad. Hun feestje begon bij SnowWorld in Rucphen waar ze zich konden aanmelden en waar ze opgewacht werden door een konvooi van trucks, ambulance, brandweerwagens, trikes en sportwagens. Ze mochten plaatsnemen in 1 van de wagens en werden via een mooie route naar restaurant Bargo op het vliegveld gebracht. Daar waren allerlei dingen te doen en te zien en daar zouden ze ook meegenomen worden voor een vluchtje in de buurt.

Helaas bleek het weer toch iets minder snel goed te worden dan verwacht en gehoopt. Het duurde nog vrij lang voordat het in de buurt van Seppe goed vliegweer werd. Een aantal piloten stond op hun thuisveld te wachten tot ze veilig naar Seppe konden komen. Het gevolg was dat het vliegprogramma een behoorlijke vertraging opliep. Dat was jammer. Toen het eindelijk vliegbaar weer werd, zijn we meteen de lucht in gegaan en hebben we een kleine groep kinderen hun luchtdoop kunnen geven. Helaas bleek al snel dat het mooie vliegweer slechts van korte duur was en hebben we het vliegprogramma gestopt. Allereerst natuurlijk om de veiligheid, die bij ons hoog in het vaandel staat, te waarborgen, maar ook omdat het wel zo leuk is als je tijdens het vliegen ook kunt genieten van een mooi uitzicht.

Gelukkig hebben we op een Hoogvliegersdag niet alleen vliegtuigen, maar ook de bovengenoemde voertuigen. Ook hadden we de douane met een scanbus, een drone en een aantal in beslag genomen goederen. De kinderen konden zich verkleden als piloot of stewardess en genieten van de aanwezige Stormtroopers (bekend van Star Wars).

De 13.000ste Hoogvlieger: dat was Vesper, hij had het geluk een vlucht te kunnen maken in de PH-KMR, het ambulancevliegtuig van de Stichting Hoogvliegers. Samen met piloot Jeroen maakte hij zijn rondje door het luchtruim.
Alle kinderen die niet hebben kunnen vliegen, krijgen een uitnodiging om op een ander moment te vliegen. Al met al was het een geslaagde dag, met hier een daar een beetje teleurstelling. Wij kijken al uit naar de volgende keer!

Klik hier voor alle foto's.

Deze dag werd mede mogelijk gemaakt door:
Restaurant Bargo
SnowWorld Rucphen