45 Hoogvliegers erbij op Groningen Airport Eelde!

13 juni 2024

Het is zaterdagochtend 8 juni, waarschijnlijk liggen er nog veel kinderen te slapen op het moment dat het op vliegveld Groningen Airport Eelde al een drukte van belang is!

Heel veel vrijwilligers zijn dan al bezig met de voorbereidingen voor de Grote Hoogvliegerdag die gaat komen!
De zon schijnt al vrolijk en het belooft mooi vliegweer te worden.

Ook in Hoogkerk, bij het Van der Valk hotel wordt alles klaargezet om de kinderen daar te ontvangen. Koffie/thee/ranja/sap en tafels vol met lekkere versnaperingen staan te wachten tot de kinderen samen met hun familie en/of begeleiders zich melden bij de tafel waar ze een t-shirt, pet en tas krijgen uitgereikt. En heel belangrijk: hun eigen vliegticket!

We zien al veel vrachtwagenchauffeurs, trike rijders, politieagenten en motorrijders
die straks de kinderen naar het vliegveld gaan brengen.

Zo rond 9.45 uur mag de eerste groep van 17 kinderen de mooiste vrachtwagen, motor, trike of ander soort auto uitzoeken. Er rijdt zelfs een stoere knaloranje vuilniswagen mee, die natuurlijk speciaal voor vandaag extra schoon is gemaakt.

Als iedereen een goed plekje heeft gevonden, kan het konvooi naar het vliegveld gaan rijden. Sirenes worden aangezet en de vrijwilligers die de kinderen hebben ontvangen staan de kinderen nog even gezellig toe te zwaaien.

De slagboom bij het vliegveld staat al open en heel veel buddy’s staan te wachten om de kinderen te verwelkomen en verder te begeleiden naar de hangar.

Nu gaat het echt beginnen! De vliegtickets kunnen worden afgegeven waarna de kinderen aan een piloot worden gekoppeld.
Sommige kindjes vinden het best nog wel heel spannend maar de Hoogvliegerpiloten zijn dat wel gewend en stellen de kinderen op hun gemak.

Als er even gewacht moet worden, kunnen er heel veel leuke spellen worden gespeeld, of er kan een mooie glittertattoo worden gezet. Je kunt proberen om zelf een vliegtuig te laten landen bij de mannen van de Flightsimulatorgroep Groningen, maar óók van de Luchtverkeersleiding is er een flightsimulator te bekijken!
Er is een speciale horeca-kraam waar lekkere broodjes worden geserveerd, of je gaat even kijken bij de Koninklijke Marechaussee-auto.

Ook is heel speciaal voor deze dag is de verkeerstoren geopend! Superleuk, want normaal mag je daar nooit komen. Wat een uitzicht!
Medewerkers van de Luchtverkeersleiding vertellen enthousiast hoe leuk hun werk is in de toren.

Na het vliegen is het tijd om officieel Hoogvlieger te worden. Een echt diploma wordt uitgereikt door de piloot mèt handtekening!
Vliegen maakt hongerig en gelukkig was er daarom voor iedereen een heerlijk frietje mèt snack en ook nog een ijsje voor wie dat wilde.

Aan het einde van deze prachtige Hoogvliegerdag kijken we terug op een héle geslaagde dag. 45 kinderen zijn vandaag voor altijd Hoogvlieger!

Klik HIER voor alle foto's!

Deze dag hebben we natuurlijk niet alleen gedaan…. De volgende bedrijven en instellingen hebben meegewerkt aan de totstandkoming van deze dag:

Luchthaven Groningen Airport Eelde
LuchtVerkeersLeiding Nederland (LVNL)
Kavel 10
Zeusch Aviation
Leaseweb
Air Charters Europe (ACE)
Koninklijke Marechaussee
Skyline Aviation
ANWB Medical Air Assistance / Mobiel Medisch Team (MMT) UMCG
Univé
Van der Valk Groningen – Hoogkerk