Harde wind spelbreker luchtfeestje Vliegveld Twente

08 juli 2024

Ze keken er reikhalzend naar uit: de 40 zieke en gehandicapte kinderen die zaterdag voor één dag piloot mochten zijn tijdens Wheels & Wings in Enschede. Door de voorspelde harde wind bleven de vliegtuigen op Twente Airport echter aan de grond en moesten de kinderen thuisblijven. De rally ging wel door en bracht geld op voor de editie van volgend jaar.

"Ontzettend jammer dat we de kinderen moesten teleurstellen. We doen het juist voor hen, zodat ze zorgeloos kunnen genieten", zegt Jeroen van Vugt, voorzitter van de stichting Rotary Wheels & Wings die samen met de Stichting Hoogvliegers en de Lions Club Enschede Adversa tekent voor de organisatie van Wheels & Wings.

Voor deze derde editie zouden flitsende bolides de kinderen ophalen, voorafgaand aan de benefietrally diezelfde dag. Behalve een vlucht in een echt vliegtuig, waarin de jonge deelnemers zelf ook de stuurknuppel mochten hanteren, stonden er aan de grond verschillende activiteiten op het programma. Maar blije kindersnoetjes en uitbundige reacties ontbreken deze zaterdag op Twente Airport. De reden? Harde wind. In aanloop naar de feestelijke dag hield de organisatie de weerprognoses nauwlettend in de gaten. "Vrijdagochtend werd duidelijk dat een dag later een fiksekracht werd verwacht. In overleg met de meteorologische dienst van de luchtmacht besloten we het vliegen af te gelasten", vertelt Van Vugt. We stellen de vluchten uit naar een ander moment." De Wheels & Wings benefietrally ondervond geen hinder van de winden ging daarom wel door. Vorig jaar bracht de rit 9.000 euro op waarmee het evenement dit jaaar wordt betaald. De opbrengst van dit weekend gaat naar de vierde jaargang volgend jaar.

Op de start en landingsbaan trappen 35 equipes het gaspedaal in voor een route van 140 kilometer.

Van een bijna antieke bolide uit 1927 en Oirsende, moderne sportauto's tot een truck en zelfs een racefiets verschijnen aan de start. Nicole van Vugt en Elka Stegeman rijden in een Jeep Wrangler. "Ik doe voorde derde keer mee", laat navigator Van Vugt weten.
"Het is een mooi evenement en voor zo'n goed doel" Voor Stegeman is het de tweede keer dat ze meedoen. "Vanwege navigatieproblemen ben ik vorig jaar niet gefinisht", bekent de chauffeuse. Hopelijk dit jaar wel. We doen ons best." In de stoet staat ook Hans ter Maat klaar voor de start. Het Rotary lid is de enige die het traject aflegt op een motor. "Motorrijden vind ik geweldig. Vliegen ook trouwens. Ik ben hobbypiloot maar doe tegenwoordig vooral aan paragliden. Ook daarbij is wisselvallige zomerweer een spelbreker. Meestal kunnen we in deze periode bijna elk weekeinde paragliden. Tot dusver telt dit jaar nog maar drie vliegbare dagen."

In plaats van een vliegtuig, bestuurt Ter Maat vandaag zijn motor. Want deelnemen aan de rally wil hij sowieso. "Kinderen die normaal gesproken niet de gelegenheid krijgen om mee te vliegen in een vliegtuig, krijgen die tijdens Wheels & Wings wel. Ik vind het een fantastisch doel."

Aan het eind van het event werd aan Ronald Spanjers van Stichting Hoogvliegers een cheque overhandigd van 8200 euro.

Bron: AD Bianca Lucas