36 Hoogvliegers hebben hun Hoogvliegerdiploma gehaald op Hoogeveen

18 september 2024

Zaterdag 14 september was het zover. De Hoogvliegersdag op Vliegveld Hoogeveen. De weersverwachtingen waren goed, de spanning nam toe. De laatste puntjes op de i, veranderingen in de bezetting en vrijwilligers nog geregeld.

Ook dit jaar ontvingen we de aankomende Hoogvliegers en hun families bij Kreeft Opleidingen. Na binnenkomst werden ze ingeschreven voor boarding en kregen ze een t-shirt en petje en alle informatie en hun boardingkaart. Vervolgens stapten alle kinderen in één van de klaarstaande trucks, bijzondere motoren of brandweerauto.

Alle voertuigen vertrokken daarna in kolonne onder begeleiding van een Politie op motor door Hoogeveen en reden aan de andere kant van het vliegveld onder luid getoeter langs. Na een rondje gereden te hebben om het vliegveld heen, stapten de kinderen uit bij de hangaar. Daar werden ze begroet en geknuffeld door levensgrote knuffeldieren, Star Wars figuren en natuurlijk hun familie.
Het weer was gelukkig goed en alle vliegtuigen waren op tijd op het vliegveld. Er kwamen vliegtuigen uit Hilversum, Teuge, Rotterdam en zelfs Maastricht.

Voor de kinderen was er veel te doen. Er waren vluchtsimulatoren, waarmee geoefend kon worden. De brandweer was er om een brandweerauto van binnen en buiten goed te bekijken en stiekem de sirene aan te zetten. De clown haalde grappen en grollen uit en er waren veel spelletjes die je alleen of met elkaar kon doen. Je kon als KLM-piloot of -stewardess gekleed op de foto en grabbelen uit de grabbelton.

Ondertussen landden er naast onze hangaar parachutisten, wat een spectaculair gezicht was. De paraclub kwam in vol ornaat langs om alles uit te leggen en deelde kleine parachutes uit aan de kinderen. Een lekkere lunch met fruit en drinken stond al klaar. 's Middags kon je een ijsje halen of een hamburger laten bakken voor de lekkere trek.

Ook stonden motoren en trucks klaar om rondjes met de kinderen te rijden.

Er werd al druk gevlogen. Vol spanning liepen de kinderen met de piloot en hun vader, moeder of begeleider naar het vliegtuig. Vaak vonden de volwassenen het spannender dan de kinderen zelf die alles onder controle hadden.

De kinderen vlogen een rondje over Drenthe, langs het Dwingelderveld, het TT-circuit en de heidevelden. Ook werd er, als dat binnen de tijd paste, een iets andere route gekozen, zodat het eigen huis van de kinderen vanuit de lucht gezien kon worden. Of op speciaal verzoek heel hoog gevlogen om te zien hoe ver je kon kijken. En dat was erg ver!

Na de landing zag je bij de kinderen (en volwassenen) een stralende glimlach of een stoere grijns. Vol trots staan ze op de foto en kregen van de piloot het Hoogvliegersdiploma uitgereikt.

In totaal zijn 36 kinderen Hoogvlieger geworden. Dit hebben we niet alleen met de ruim 65 vrijwilligers van de Stichting Hoogvliegers gedaa, maar ook met de medewerking van de volgende bedrijven en instellingen.

Stichting Vliegveld Hoogeveen & Havendienst
Kreeft Opleidingen Hoogeveen
Airbet Vliegbedrijf
Univé Verzekeringen NV
RVS Creations Dutch Garrison (Starwars)
ST. Vitam doet goed (VITAM Nederland)
Sijperda Toiletverhuur
Brasserie De Spotter
Brandweer Hoogeveen
Politie
Clown Ditte
Hof Entertainment
KLM
Bremer Verhuur
Lunenborg Transport
Flightsim groep Groningen
Skydive Hoogeveen
EHBO Hoogeveen
Ronde tafel 79 Hardenberg
Kiwanis Assen
Ronde tafel 65 Hoogeveen
Zeusch Aviation
Leaseweb

En natuurlijk alle vrijwilligers die deze dag hebben meegeholpen.

Klik hier voor alle foto's.