Seppe/Woensdrecht 5

Sebastiaan Wooning - piloot & directeur Wooning Aviation

Lelystad Airport 26 oktober 2008

Wooning Aviation & Stichting Hoogvliegers

Ruim een jaar geleden was de eerste Hoogvliegerdag op Lelystad Airport. Alleen is dit compleet langs mij heen gegaan, ik hoorde er pas van op de ochtend zelf.
Een dag later stond de media er vol van, en pas toen werd duidelijk wat de dag ervoor gebeurt was en wat de impact van dit initiatief van de stichting was.

"Het laten rondvliegen van zoveel mogelijk chronisch en terminaal zieke kinderen." Dat is toch een doelstelling waarvan je als luchtvaartondernemer alleen maar kan zeggen: "hier wil ik mijn steentje aan bijdragen!"
Wij deden als bedrijf af en toe wel eens een vlucht voor een stichting of vereniging, maar niet een structurele bijdrage. En dit was de kans.

Op 6 december 2007 een vruchtbaar gesprek gehad met Jeroen Engelkes (voorzitter) op Schiphol. En was het begin voor de samenwerking tussen de stichting en WA.

Wij vliegen als bedrijf met 11 vliegtuigen, zodoende kunnen wij altijd op korte termijn inspelen op vliegbehoeften van de stichting. En daar is de afgelopen tijd ook vaak gebruik van gemaakt. De vliegers van WA vinden het prachtig om deze vluchten uit te voeren. Het geeft zoveel voldoening.

Vorige week mailde Daan (vice voorzitter) met het verzoek of wij 3 vliegtuigen kunnen regelen voor een mini hoogvliegerdag te Seppe en Woensdrecht. Uiteraard was dit geen probleem.
Na de vele vluchten die wij al gedaan hadden vond ik het nu eens tijd dat ik zelf ook eens mee zou vliegen. Dat is de enige manier om te weten hoe het is om niet alleen vanaf de zijlijn toe te kijken, maar ook daadwerkelijk een aantal kinderen de dag van hun leven te bezorgen.

's Ochtends vanaf Lelystad vertrokken met een Piper Archer III, op weg naar Seppe. Daar aangekomen was iedereen al aanwezig. Na een korte kennismaking met de kinderen, ouders, pers en Patricia (veel mee gemaild en nu ook eindelijk eens ontmoet) gingen we richting de vliegtuigen. Ik had de eer om met Jan en 2 enthousiaste heren van de pers op pad te gaan.

Jan is niet zomaar een jongen... Jan weet eigenlijk alles al van vliegtuigen en hoe je een vliegtuig moet vliegen. Hij blijkt thuis heel veel achter de computer te zitten en flightsim te spelen. Dus hoefte ik hem niets uit te leggen. Sterker nog, ik kreeg een spoedcursus "hoe vlieg ik een vliegtuig!" Geweldig!

Daarna instappen, riemen vast en ready for take-off. In eerste instantie was Jan druk met het maken van foto's. Maar bij de vraag of hij zelf even wilde vliegen liet hij het fototoestel meteen op de stoel vallen en als een volleerd piloot bracht hij ons naar de baan van Woensdrecht. Bochtje naar rechts, het vliegtuig voor ons volgen... en voor we het wisten stonden we op de baan.

Na een stukje taxiieen stond er een Marshaller ons keurig op te wachten om ons op de juiste plek te laten parkeren. Nadat wij de deur hadden opengemaakt kwam de betreffende Marshaller zich voorstellen.
Het was niet de minste meneer, het was Overste Voster zelf. Hij is de basiscommandant. Hiermee was de toon meteen gezet en was meteen duidelijk dat de Luchtmacht alles had ingezet voor een prachtig programma voor de kinderen, begeleiders, pers en wij als vlieger mochten ook meegenieten.

Na diverse demonstraties te hebben gehad van de brandweer, een bezoek te hebben gebracht aan de PC7 vloot was het alweer tijd op huiswaarts te keren. Met de bus weer naar het platform iedereen instappen en opstarten maar. Echter was het weer opeens helemaal ingestort waardoor wij niet meer weg konden vliegen. Na toch nog even gewacht te hebben had ik al vrij snel het besluit genomen dat iedereen op een andere manier naar Seppe moest. En daar was Overste Vosters weer: "Wij brengen jullie wel met de bus naar Seppe." Voor de meeste een teleurstelling dat we niet met het vliegtuig naar Seppe gingen, maar de snelheid waarmee de Luchtmacht besloot iedereen met de bus naar Seppe te brengen, echt super!

En wij bleven achter op de basis. En het bleef de hele middag nog heel slecht weer. Dus de bus was een goede keuze. Wij zijn uiteindelijk met 2 van de 3 vliegtuigen terug gevlogen naar Lelystad. Het derde vliegtuig werd na het weekend op maandag opgehaald.

Zowel ik, als mijn beide vliegers die ook mee waren kunnen terug kijken op een onvergetelijke dag. De dankbaarheid van de kinderen is zo groot, en dit is wel het minste wat wij kunnen doen om een steentje bij te dragen aan een vrolijke dag in het leven van kinderen die zo'n dag dubbel en dwars verdienen.

Sebastiaan Wooning